Dodge Challenger z USA – ikona amerykańskich dróg
3 stycznia, 2024
Dodge Challenger to niezaprzeczalna ikona amerykańskiej motoryzacji, szczególnie kojarzona z modelami z lat 1970-1974. Niewzruszona popularność Challengera doprowadziła do powrotu jego trzeciej generacji w 2008 roku po długiej przerwie na rynku. Jak prezentuje się Dodge Challenger, czy warto w niego zainwestować i jak to się finansowo opłaca? Zapraszamy do lektury!
Historia amerykańskiej ikony motoryzacji – Dodge Challenger
Historia Challengera, choć relatywnie krótka, pozostawiła trwały ślad w świecie motoryzacji. Jego charakterystyczna sylwetka i sportowy charakter są nadal uważane za doskonałe połączenie estetyki i osiągów. Warto pamiętać, że wygląd, moc silników w poszczególnych rocznikach oraz moment zniknięcia z rynku były w dużej mierze uzależnione od ówczesnej sytuacji w amerykańskim przemyśle samochodowym, a nie od braków tego modelu.
Dodge Challenger – wersje i silniki
Do rozwoju marki w dużym stopniu przyczynił się kultowy film „Znikający Punkt” z 1971 roku, gdzie Dodge Challenger (nowy model R/T z 1970 roku) odegrał główną rolę u boku Barry’ego Newmana. Ten konkretny model jest uważany przez wielu pasjonatów za najbardziej kultowy.
- Dodge Challenger I: Pierwsza generacja trafiła na rynek pod koniec 1969 roku (dla roku modelowego 1970) i miała konkurować bezpośrednio z Mercury Cougarem oraz Pontiakiem Firebirdem w segmencie pony car. Jedną z cech wyróżniających ten model było dostępność praktycznie wszystkich jednostek napędowych oferowanych przez Chryslera, z założeniem, że Dodge Challenger będzie najpotężniejszym pony carem w historii. Łącznie wyprodukowano ponad 165 000 egzemplarzy Challengerów pierwszej generacji w różnych wersjach.
- Dodge Challenger II: Druga generacja pojawiła się w roku modelowym 1978 i była praktycznie przemarkowaną wersją wczesnej wersji Mitsubishi Galant Lambda. Wyposażony w słabe czterocylindrowe silniki, ten model niewiele przypominał oryginalnego Challengera pod względem wyglądu i osiągów. Pozostał na rynku do 1983 roku, po czym marka Dodge Challenger zniknęła na kolejne dwie i pół dekady.
- Dodge Challenger III: Trzecia generacja zadebiutowała w 2008 roku, kończąc 25-letnią przerwę. Koncept Challengera pojawił się już w 2006 roku podczas North American International Auto Show. Jako samochód produkcyjny, Challenger III to dwudrzwiowe coupe typu notchback, z przestronnym wnętrzem, dużym bagażnikiem i szerokim wyborem silników. Szczególnie popularne są:
- Dodge Challenger 3.6 V6 (silnik Pentastar DOHC V6 o mocy 305 KM)
- Dodge Challenger 5.7 (silnik HEMI OHV V8 o mocy 377 KM)
- Dodge Challenger 6.4 (silnik HEMI OHV V8 o mocy 431 KM)
Elektryczny Dodge Challenger – auto przyszłości
Zgodnie z oficjalnymi informacjami przekazanymi przez Tima Kuniskisa, CEO marki Dodge, pod koniec 2021 roku podczas targów LA Motor Show, rok modelowy 2023 to ostatni rok dostępności modelu Challenger z silnikami spalinowymi. Nowy Dodge Challenger będzie w pełni elektrycznym pojazdem, dostępnym w 2024 roku, opartym na platformie opracowanej przez Stellantis. Szczegóły dotyczące tego elektrycznego modelu pozostają tajemnicą.
Czy elektryczny Dodge Challenger sprawdzi się? To pytanie pozostaje otwarte, ale pewne jest, że fani Challengerów napędzanych silnikami spalinowymi mają ograniczony czas na zakup modelu z tradycyjnym napędem.
Dodge Challenger – spalanie
Dla wielu polskich kierowców kwestia ekonomiczności paliwa jest kluczowa, zwłaszcza w kontekście wysokich cen benzyny w kraju i legendarnego apetytu na paliwo amerykańskich muscle carów. Chociaż sytuacja nie jest tak zła, jak mogłoby się wydawać, istotne jest zrozumienie podstawowej zależności między mocą silnika a zużyciem paliwa.
Na przykład starszy model Dodge’a Challenger V8 HEMI o mocy 431 KM z pierwszej generacji może średnio spalać nawet 30 litrów benzyny na 100 km, w zależności od stylu jazdy. To zdecydowanie dużo, ale doświadczenia z prowadzenia tego auta są trudne do nazwania zwyczajnymi.
Modele z trzeciej generacji wypadają znacznie lepiej pod tym względem. Na przykład Challenger z silnikiem 5.7 l V8 HEMI o mocy 377 KM potrzebuje średnio 13,4 litra benzyny na każde 100 km, a jednostka 6.1
Ile kosztuje sprowadzenie Dodge’a Challengera z USA?
Koszt sprowadzenia Dodge’a Challenger z USA może zależeć od kilku czynników, takich jak aktualne opłaty celne, podatki, koszty transportu morskiego lub lotniczego, a także prowizje dla firm zajmujących się sprowadzaniem. Ponadto, istotne są także ewentualne koszty dostosowania pojazdu do lokalnych standardów i norm, takie jak konieczność zmiany oznakowania lub przeprowadzenia inspekcji technicznej.
Ostateczny koszt sprowadzenia będzie się różnić w zależności od konkretnych warunków transakcji, stanu pojazdu, oraz aktualnych przepisów dotyczących importu. Aby uzyskać dokładne informacje na temat kosztów sprowadzenia Dodge’a Challenger z USA, warto skonsultować się z firmą specjalizującą się w imporcie pojazdów, która może udzielić dokładnych informacji. W Cars-Up jesteśmy do Twojej dyspozycji!